۱۳۹۷ دی ۸, شنبه

دلایل مهاجرت ومشکلات برای زنان


دلایل مهاجرت ومشکلات برای زنان



مهاجرت یا کوچ به معنای جابجایی مردم از مکامی به مکان دیگر برای کار یا زندگی میباشد که مردم به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعد دور کننده مثل فقر-بیماری-مسائل سیاسی- کمبود غذا یا بلایای طبیعی- جنگ- بیکاری- کمبود امنیت مهاجرت میکنند. دلیل دوم میتواند شرایط و عوامل جذب کننده ی مقصد مهاجرت مانند امکانات بهداشتی بیشتر- اموزش بهتر- درامد قابل توجه- مسکن بهتر و آزادی های سیاسی بهتر باشد. اگرچه مهاجرت میتواند داخلی یا بین المللی باشد و همانطور که میدانیم مهلجرت شهری دختران یا زنان در ایران در این چند سال اخیر به شدت افزایش یافته و بسیاری از دختران برای تحصیل یا کار یا حتی برای یافتن موقعیتهای بهتر زندگی مشترک از روستاها و شهرستانهای کوچک به شهرهای بزرگترمهاجرت میکنند. حال اینکه در این بین مشکلاتی هم برای انها بوجود می اید. در ابتدا زندگی مجردی که در پیش میگیرند و تنهایی که پیش روی انهاست باعث درهم ریختگی زندگی انها میشود و البته باعث سواستفاده بسیاری از افرادی که منتظر همین افراد هستند.

اما یکی ازمهم ترین تحولاتی که در دهه اخیر وجود داشته ورود بیش از پیش زنان در در فرآیند مهاجرت و افزایش مهاجرت زنان مستقل است که زنانه شدن مهاجرت نام دارد.


کاستلز و میلر به ظهور عصر مهاجرت اشاره دارند و از پدیده ای نظیر جهانی شدن مهاجرت- تسریع و شتاب مهاجرت- تفکیک و تمایز پذیری مهاجرت- زنانه شدن مهاجرت و سیاستهای مهاجرت به عنوان پنج ویژگی اصلی مهاجرت نام برده اند.

افزایش سطح تحصیلات و به تبع ان میل به تحرک اجتماعی در بین زنان منجر به تحرکات مکانی و مهاجرت بیستر انها شده است به طوری که سهم جمعیت زنان مهاجر در هر دو نوع مهاجرت داخلی و بین المللی افزایش چشمگیری داشته است در حالی که بسیاری از زنان همراه خانواده هایشان مهاجرت میکردند پس این پدیده نگرانی های عمده ای را در خصوص سیاستهای اساسی در زمینه انطباق پذیری مهاجران زن در محیط شهری و امنیت و حقوق زنان در فرایند های مهاجرتی ایجاد کرده است.

در گذشته مردان تامین کننده درامد و امرار معاش خانواده بودند و در بیرون از منزل کار میکردند و زنان فقط درون منزل کار میکردند و وظیفه فرزند آوری و نگه داری از خانه را بر عهده داشتند اما امروزه زنان دیگر خود را به این وظایف سنتی محدود نمیکنند و همین تغییرات در نگرش و دگرگونی در باورهای نسل جوان و در رابطه با تعاریفشان از نقش زن در جامعه- افزایش توقعات و آرزوها و تمایلات اقتصادی و اجتماعی باعث شده است زنان و دختران برای دسترسی به موقعیت بهتر اقتصادی بیشتر تلاش کنند وعلاوه بر تلاش برای تحرک اجتماعی یکی از راهبردهای اساسی ایشان برای دستیابی به موقعیت بهتر مهاجرت و تحرک اجتماعی بوده است.

براساس داده های بخش جمعیت سازمان ملل در سال  2013- حدود 48 درصد سهم مهاجرت های بین المللی را زنان تشکیل میدهند.

در ایران هم حدود 45 درصد مهاجرت را زنان تشکیل میدهند که غالبا بیشترین درصد مهاجرت انها به شهر تهران میباشد.

با توجه به این مطالب چکیده باید بدانیم که مهاجرت هم در بخش داخلی و هم در بخش بین المللی از طرف خانمها در این سالها کم نبوده و درصد قابل توجهی را به خودشون اختصاص داده اند. اما در هر مسیری که زنان حضور دارند مشکلاتی هم بر سر راه انها هست و نمیتوان ان را منکر شد.

از حادثه ناگوار تجاوز به دختر دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد که بخواهیم بگوییم این اتفاق زمانی رخ داده است که وسعت دانشگاه فردوسی بسیار زیاد است چیزی در حدود 330 هکتار پس نیازمند تمهیدات و تجهیزات لازم و جدی از سوی متولاین این امر میباشد که امنیت را برقرار کنند.

یک دانشجوی ایرانی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار میگوید که وقوع این حادثه در دانشگاه باعث تأثر همه دانشجویان شده و این نشان میدهد دانشگاه دارای نقاط کور امنیتی است که تابحال به ان توجه نشده است.

دانشجویان دیگر هم اظهار کردند که وحشت زیادی بین دختران دانشجو پیش امده و برای تردد در سطح دانشگاه واهمه دارند. قطعا در این بین عواملی مثل نبود روشنایی کافی در شب- نظارت کم در نگهبانی- ضرورت کنترل کارگرانی که از خارج از دانشگاه وارد این محیط میشوند میتواند باعث ایجاد این اتفاق شود که البته درصد وقوع این اتفاقها هم در دانشگاههای کشور کم نیست و این فقط یک نمونه بود که فقط در محیط دانشگاه رخ داده حالا بماند که برای دختران سرزمینم این اتفاق در همه جای کشور رخ دادنی است و کسی هم جوابگو نیست چون خیلی مواقع از ترس آبرو یا اینکه تقصیر گردن خودشان نیفتد یا با برملا شدن این حادثه مورد رفتار خشونت امیز خانواده و ترد شدن انها از طرف خانواده نشوند نمیتوانند شکایت یا اعتراضی کنند و ترجیح میدهند که سکوت کنند بنابراین متاسفانه آمار دقیقی هم از این دست اتفاقات در دست نیست.

اتفاق دیگه ای که بعد از مهاجرت داخلی و خارجی برای زنان رخ میدهد افسردگی ها و خودکشی های جدی هست که متاسفانه رخ میدهد. تحقیقات نشان میدهد که 13 درصد مهاجران زن افکار خودکشی داشته اند که نیمی از انان برای انجام این عمل جدی بوده اند. این افکار ناشی از اتفاقات ناگوار در گذشته انها میباشد یا به دلیل وارد شدن از یک محیط بسته و محدود روستا به شهر بزرگتر یا کشور جدید با افکار و عقاید جدید باعث ایجاد دوگانگی یا دوشخصیتی بعضی از انها میشود که اگر به موقع به پزشک مراجعه نکنند و نتوانند ان را مدیریت کنند به شرایط بد روحی تبدیل خواهد شد.

از دیگر مشکلات پیش رو نداشتن امکانات کافی در روستا و شهرهای کوچک بخصوص برای جوانهاست که باعث مهاجرت انها میشود البته بحث طلاق هم میتواند دلیل محکمی برای زنان مطلقه برای مهاجرت باشد چرا که نداشتن فرهنگ مناسب برای برخورد با این زنان باعث بوجود امدن نگاههای زننده و افکار مسموم میشود که به شدت انهارا ازار میدهد و ترجیح میدهند بر خلاف میل خود خانه و خانواده خود را ترد کنند و کیلومترها دور از علایق همیشگی خود با مشکلات و سختی ها دست و پنجه نرم کنند اما بروز یکسری کمبودها و فقدان برخی فرهنگها باعث این مهاجرتها میشود که یکی از انها نگاه منفور مردان هوس ران برای زنان مطلقه است که اجازه نمیدهد در محیط کوچک روستا دوام بیاورند که در برخی موارد بعد از مهاجرت باعث روی اوردن به کارهای کاذب  وناهنجاریهای اجتماعی میشود که حتی جان انها را به خطر می اندازد اما بخاطر گذراندن زندگی و کسب درامد و نداشتن هنر یا تخصص کافی مجبور به انجام انها میشوند.

حال تصور کنیم که حوادث ناگواری که در مهاجرت بین المللی زنان که بیشترمواقع به صورت غیر قانونی و از طریق پناهندگی صورت میگیرد چقدر بیشتر خواهد بود چون با خیلی مسائل نامطمئن و پیش بینی نشده مانند پیدا کردن کار- محلی برای زندگی- قوانین جدید- الگوهای فرهنگی جدید- زبان جدید  و احتمالا فاشیسم و نژادگرایی هم مواجه میشوند.

اگر از این موانع هم بگذریم به مانع بعدی که سیاستهای پشت پرده کشورهای مهاجرپذیر است میرسیم چرا که بسیاری از کشورهای صنعتی برای گردش اقتصادی خود نیاز به نیروی کار ارزان در بخش کشاورزی- ساختمان- رستوران داری- مراقبت از سالمندان- نظافت و خدمتکاری منازل یا شرکتها دارند که غالبا از زنان مهاجر کشورهای مختلف استفاده میکنند که البته ممکن است تا سالها همچنان در همین رده شغلی باقی بمانند چون یک مهاجر هستند و هیچگاه این سیاستها نمیگذارد که در رده شغلی خود رشد کنند.

طبق براورد سازمانهای مدافع حقوق بشر سالانه حدود 600-800 هزار نفر توسط قاچاقچیان از مرزها عبور داده میشوند که حدود 80 درصد انها دختران و زنان هستند که بسیاری از انها به کارهای سیاه و غیر قانونی روی می اورند و مورد استثمار و بد رفتاری قرار میگیرند و متاسفانه در برخی موارد همچنان به زنان مهاجر به چشم بد نگاه میکنند و رفتار نامناسبی با انها صورت میگیرد و در معرض اعمال خشونت امیز و نژاد پرستانه قرار میگیرند.

در بخش پایانی باید به این مطلب هم اشاره کرد که زنان مهاجرافزایش یافته اند زیرا سیاست جمعیتی اتحادیه اروپا بر این باور است که زنان مهاجر بخصوص از قاره افریقا و آسیا باعث رشد جمعیت میشوند و رکود جمعیت را جبران میکنند پس تا حدودی مورد حمایت قرار میگیرند اما ممکن است نسل انها برای بقای خود از خدمات بسیار ارزان استفاده کنند و شاید نسل بعدی انها در طبقه زنان تحصیلکرده و اروپایی قرار بگیرند.

بنابراین اتحادیه اروپا سیاست دوگانه خود را در برابر مهاجران ادامه خواهد داد تا منافع خود را در زمینه ترمیم رکود اقتصادی و جمعیتی حفظ کند از طرفی هم افکار عمومی به نقدهای رسانه ای خود ادامه میدهند تا چهره آزادی بیان و دموکراسی در اتحادیه اروپا خدشه دار نشود .



2018-12-29

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خشونت خانگی؛ افزایش ۱۵ برابری همسرآزاری و ۸ برابری کودک آزاری در مشهد

رئیس اداره بهزیستی مشهد با اشاره به اینکه در چهار ماهه ایام شیوع کرونا، کوک آزاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۸ برابر افزایش داشته ...