۱۳۹۷ اسفند ۱۵, چهارشنبه

من یک زنم و زن بودنم را دوست دارم


من یک زنم

همانی که اگر دلش بشکند

فریاد نمیزند

مشت به دیوار نمیکوبد

پشت سرهم سیگار دود نمیکند

فقط گاهی

ممکن است از سر ناسازگاری

شبی تا صبح اشک بریزد بی صدا

تا گل لبخندش برای فردا صبح

شکفته شود...

من یک زنم

انتخاب شده ام شاد باشم

حتی وقتی هیچ چیز آنطور که میخواهم نیست

حتی در اوج مشکلاتم


من یاد گرفته ام در دل بدترین اتفاقات هم بگردم و

بهانه ای برای لبخند پیدا کنم

من یاد گرفته ام بخندم

حتی وقتی دلیلی برای خندیدن نیست

آدم بی غمی نیستم

من هم دلم میگیرد

اما نه منتظر کسی میمانم که آرامم کند

نه در انتظار دستی ,که از راه برسد

و نوازشم کند

نیازی به دلسوزی هیچ کس ندارم

من خوب بودنِ حال خودم را بلد شده ام

و قوی بودن را

به تمام کنار کشیدن و منتظر ماندن ها ترجیح داده ام

من یک زنم

از جنس فروغ ها, پروین ها, از جنس ماری کوری, ملکه ویکتوریا

مرا دست کم نگیرید

اگر مرا و توانمندی هایم را در حصر بخواهید

در واقع خودتان را محصور کرده اید

آری من یک زنم

نیمه آفریننده یک جامعه

زن طراوت زندگی نیست

زن روغن مابین چرخ دنده های نخراشیده ی زندگی نیست

زن بخش مهمی از زندگی نیست

زن حتی مُسکن دردهای زندگی مرد نیست

زن

تمامِ تمامِ تمامِ زندگی مرد است

زن زیباست

چه آن زمان که از فرط خستگی چهره اش درهم است

چه آن زمان که

خود را میآراید از پس خستگی هایش

چه آن زمان که کودکی, جانش را به لبانش رسانده

و دست بر پیشانی زده و لبخند میزند

زن زیباست

آن زمان که خسته از همه تهمت ها و نابرابری ها باز فراموشش نمیشود

مادر است, همسر است

زمانی که

لطافت جسم و روحش را توامان درک کردی

زمانی که نداشته های خودت را به حساب ضعفش نگذاشتی.

آری زن زیباست

زن جنس عجیبی است

چشم هایش را که میبندی, دیدِ دلش بیشتر

دلش را که میشکنی, باران لطافت از چشم هایش سرازیر

انگار درست شده تا... روی عشق را کم کند

من زن بودنم را دوست دارم

نه اینکه همیشه خشنود باشم

اما دوست دارم

همین که از یک دستبند رنگی رنگی سرخوش شوم

همین که میتوانم موهایم را بلند بلند یا کوتاه کوتاه کنم

و چیز شگفت آوری نباشد این کوتاه و بلند کردن ها...

همین که با یک موزیک شاد برقصم

با یک ترانه ملایم در اوج احساس روم

و همنوایی کنم با دلنوازترین سرود زندگی

همین که میتوانم ارغوانی و آبی و زرد

 صورتی و قرمز بپوشم

همین همدم مادر بودن

مورد اعتماد پدر بودن را

همین که میتوانم مادری کنم

آسان اشک بریزم

آسان بخندم

همین نیرومند بودن را

دوست دارم...

و اگر تو هم مانند من یک زنی

خودت را به صرف قهوه ای در یک خلوت دنج میهمان کن

برای خودت گاهی هدیه ای بخر

وقتی به خودت و روحت احترام می گذاری

احساس سربلندی میکند

آنوقت دیگر از تنهایی به دیگران پناه نمیبری

و اگر قرار باشد انتخاب کنی کمتر به اشتباه اعتماد میکنی

یادت باشد...

برای یک زن عزت نفس غوغا میکند

من زن بودنم را دوست دارم

حتی اگر زشت یا زیبا باشیم

چاق یا لاغر

باید برای خود زندگی کنیم

آنگاه که خود را دوست داشتی

 دیگران را دوست خواهی داشت

و زیبایی درون تو

در صورت تو متجلی خواهد شد

و این است
زیبایی واقعی یک زن...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خشونت خانگی؛ افزایش ۱۵ برابری همسرآزاری و ۸ برابری کودک آزاری در مشهد

رئیس اداره بهزیستی مشهد با اشاره به اینکه در چهار ماهه ایام شیوع کرونا، کوک آزاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۸ برابر افزایش داشته ...